5 tips voor een succesvolle online activatie

5 tips voor een succesvolle online activatie


Connect bedenkt en begeleidt social en web activaties zoals testpanels en contests voor tientallen consumentenmerken. Nadat een activatie is afgerond, analyseren en rapporteren we de resultaten. Zo hebben we de afgelopen jaren behoorlijk wat ervaring opgedaan waar we lering uit kunnen trekken. Ben jij niet tevreden over je ROI of CPF en ben je benieuwd hoe je beter kunt presteren? Wij hebben de vijf belangrijkste tips voor een succesvolle activatie hier voor je op een rij gezet.

1. Bepaal eerst je doel

Soms krijg je een idee voor een activatie omdat je ergens een mooie actie hebt gezien of omdat veel andere merken dezelfde methode gebruiken. Ons advies: bepaal altijd eerst je doel voordat je een activatie kiest. Je moet eerst duidelijk voor ogen hebben wat je wilt bereiken, want iedere activatie heeft zo haar eigen specifieke kenmerken. Een Testpanel is bijvoorbeeld een perfecte tool om awareness en rotatie van een nieuw of onbekend product te stimuleren zoals we bijvoorbeeld deden om het pizzadeeg van Danerolles 10.000 keer extra te verkopen. Voor CameraNU.nl kozen we voor een spetterende winactie om loyalty te belonen en het 12,5 jarig bestaan flink te vieren.

2. Match activatie en doelgroep

Ken je doelgroep! Alhoewel dit natuurlijk een bekende mantra is voor iedere marketeer, is het toch goed om nog eens gezegd te hebben dat dit ook bij het opzetten van je activatie belangrijk is. Is jouw doelgroep jong en actief? Dan kun je wat meer vragen met betrekking tot het uploaden van foto’s of het gebruiken van Instagram zoals wij bijvoorbeeld bij KARWEI hebben gedaan. Richt je je meer op vrouwen in de leeftijdscategorie 35-55 jaar, dan is een korte enquête geschikt zoals we regelmatig doen voor We Like Your Smile.

3. Creëer balans in effort en beloning

Zorg dat de effort in verhouding is met de prijs. Vraag je (toekomstige) fans niet om veel handelingen te verrichten terwijl je een kleine prijs weggeeft. Gezellige kleine acties en prijspakketten doen het altijd goed bij Kips. Als je daarentegen eens flink uit wilt pakken en een grote prijs gaat weggeven, dan kun je ook meer van je deelnemers verwachten. Een goed voorbeeld hiervan is de De Zon Komt Op actie voor Maaslander. De prijs was om met het hele gezin naar Nieuw-Zeeland te gaan met de jaarwisseling. Het materiaal dat we van de deelnemers ontvingen waren video’s en foto’s waar uren werk in was gestoken.

4. Reserveer budget voor advertising

Houd er in je budget rekening mee dat je een substantieel gedeelte reserveert voor advertising. Niets is meer zonde dan een hele activatie app of pagina laten bouwen of opzetten en vervolgens geen traffic naar je app krijgen. Zorg dat je de advertising optimaliseert voor clicks en dat je diverse advertenties aanmaakt variërend in visuals en tekst. Monitor hoe je campagnes lopen en optimaliseer deze continu. Op deze manier zorg je voor meer bereik en conversie tegen een zo laag mogelijke CPC. Voor Trendhopper hebben we bijvoorbeeld een campagne opgezet voor zoveel mogelijk deelnemers aan het Testpanel ‘Restyle your home’. Daarbij hebben we carrousel advertenties ingezet die voor duizenden clicks hebben gezorgd voor maar € 0,21 per click.

5. Zorg voor goede aftercare

Last but not least: een activatie is pas succesvol als het hele proces goed verlopen is. Zorg er dus voor dat testers op tijd hun testpakket binnenkrijgen, winnaars na het sluiten van een winactie snel gekozen worden en bericht krijgen en dat het invullen van reviews eenvoudig is. Rond de conversatie met de deelnemers altijd goed af. Als je niet-winnaars ook een leuk bericht of voordeeltje stuurt, kun je ook resultaat bij deze warme leads bereiken. Maak een rapportage. Zo weet je precies wat je hebt besteed en wat het je heeft opgeleverd. Je hebt dan harde meetresultaten voor een volgende businesscase.

Wil jij je klantenbestand boosten of meer engagement bij klanten en prospects creëren? Onze Apps2Connect activaties zijn toegankelijk voor elk merk. Ben je benieuwd wat Connect voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Deel deze post

Benieuwd wat voor coole activaties we voor jou kunnen opzetten?
Aarzel niet en neem contact met ons op voor meer informatie.

Leave a Comment