Het effect van nieuwe emojis op Facebook rapportage

Het effect van de nieuwe emojis op de Facebookrapportage


Facebookend Nederland is verbluft: sommige gebruikers vinden de nieuwe emojis geweldig, terwijl anderen verdrietig zijn vanwege het design of boos over de waardevermindering van Facebooks iconische like-duimpje. En in social media land vinden we alle inhakers van merken vooral grappig.

Waar we eind januari op de Facebookpagina van Connect al aandacht gaven aan de nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden die voor de deur stonden, gaat het nu vooral om de vraag:

“Wat betekent de introductie van de nieuwe emojis voor de resultatenanalyse van de Facebookpagina van mijn merk?”

1. De berekening van bereikconversie
Bij het analyseren van de resultaten kijken we met name naar bereik en naar bereikconversie als KPI’s. Tot en met vorige week berekenden we bereikconversie nog met behulp van de som van likes + reacties + shares + clicks op je content. Met de nieuwe vormen van betrokkenheid wordt dat: likes + verbluft + geweldig + grappig + verdrietig + boos + reacties + shares + clicks. Best een lange optelsom dus. Om vast een beetje te wennen: op welke emoji zou je nu klikken?

emojis2

2. Een razendsnelle sentimentanalyse
Maar er verandert meer dan alleen de lengte van de optelsom. De nieuwe emojis zorgen ook voor meer dimensies in de analyse van de gecreëerde betrokkenheid. Waar je eerder de soms wel honderden reacties onder de content moest doornemen – of de belangrijkste sentimentsconstructen kan analyseren binnen EffectiveProfiles – om een dieper begrip te krijgen van wat je content teweeg heeft gebracht, kan je als marketeer nu sneller een beeld vormen van wat je content heeft losgemaakt. Veel geweldig? Mooi! Maar zie je de boze emojis in hoog tempo oplopen, dan moet er een rood lampje gaan branden. Facebook heeft ons zodoende een supersnelle, hetzij oppervlakkige, sentimentanalyse cadeau gegeven.

3. What’s in a like?
Belangrijk is echter ook om je te realiseren dat dit kan resulteren in een verschuiving van de betekenis van een like. Waar in de oude één dimensionale emotionele wereld van Facebook een duimpje omhoog altijd positief geïnterpreteerd kon worden, is het de vraag of dat met de komst van geweldig ook nog steeds kan. Immers: waarom zou je bij een geweldige post op “gewoon” leuk klikken? Oftewel, als je vanaf nu 100 likes hebt, valt dat dan niet gewoon te lezen als “mwah, wel aardig”? Het antwoord op deze vraag zal zich komende tijd gaan vormen, wanneer steeds meer gebruikers gewend raken aan de extra opties en er een nieuwe status quo ontstaat. (Lees ook deze handleiding met een knipoog van VICE.)

4. Minder reacties
Tot slot: hierboven werd al genoemd dat de uitbreiding van emojis ervoor zorgt dat je sneller een beeld kan vormen van wat je content ‘doet’ met je publiek. Dat betekent dus ook dat je doelgroep vanaf nu ook andere emoties dan alleen “leuk” met één druk op de knop kan uiten en hiervoor minder aangewezen zal zijn op het plaatsen van reacties. De kans is zodoende zeer aanwezig dat het aantal reacties op content relatief zal verminderen. En dat kan helaas nog wel eens invloed gaan hebben op het bereik van je content.

Heb je vragen over wat de nieuwe emojis betekenen voor de resultaten van de Facebookpagina van jouw merk? We bespreken het graag!

Deel deze post

Meer weten over de nieuwe Facebook emojis?
Aarzel niet en neem contact met ons op voor meer informatie.

Leave a Comment