Hoe schrijf ik een goede Facebookpost?

Hoe schrijf ik een goede Facebookpost? 7 tips om je content te verbeteren.

Vooropgesteld geldt: ken je merk en je doelgroep. Het is aan te raden om een social brandbook op te stellen om op de lange termijn een duidelijk merkverhaal te blijven vertellen op je Facebookpagina. Hou vervolgens deze 7 tips in gedachten wanneer je aan de slag gaat.

1. Bepaal je doel
Elke Facebookpost heeft zijn eigen doel, waar je de content op toespitst. Wil je fans verleiden om naar een website te gaan? Dan zijn clicks op je link het belangrijst. Wil je je fans vertellen dat je een nieuw product of dienst hebt? Dan wil je zoveel mogelijk bereik. En als je content bedoeld is om de dialoog met je fans aan te gaan en ze te betrekken bij je merk, dan let je op reacties. Bepaal eerst je doel en schrijf vervolgens doelgericht. Pas als je weet wat je doel is, kan je bepalen of je post succesvol was.
Voorbeeld: Is een post om fans op te roepen te stemmen op jouw merk in een bepaalde wedstrijd met ontzettend veel likes en geen clicks succesvol te noemen?

2. What’s in it for the fan?
Bedenk naast het kwantitatieve doel ook wat het kwalitatieve doel van je post is. Wat wil je ermee bereiken bij je fans? Wil je ze informeren, entertainen? Zou je zelf blij worden van deze post in je nieuwsoverzicht? Zoek de juiste afwisseling tussen reacties uitlokken en de ontvanger iets “geven”, zoals een daadwerkelijk originele tip, lekker recept of grappige post waar je blij van wordt.

3. Laat tekst en beeld elkaar versterken
Denk niet alleen aan de tekst die je wilt schrijven of de foto die je wilt laten zien, maar overzie het hele plaatje. Voorkom dat je visual niks bijdraagt aan je tekst of andersom.

4. KISS: Keep It Short And Simple
Je fans scrollen door hun nieuwsoverzicht tijdens het werk, onderweg of tijdens het tv kijken. De spanningsboog is bijzonder klein, dus Facebook is niet de plek waar je een uitgebreid epistel publiceert. Kan je tekst korter? Maak het korter. Uit onderzoeken blijkt dat Facebookteksten met maximaal 40 tekens tot 85% meer engagement opleveren.

5. Blijf dicht bij je merk
Tip 4 en 5 hebben soms ruzie. Verlies namelijk niet je merk uit het oog – ook al zou dat je tekst nóg een beetje korter kunnen maken. Vraag je af of je nog steeds zou weten wie de afzender van je content is als je de naam en het logo bedekt.

6. Beantwoord je eigen vraag
Je weet wellicht al dat je de interactie expliciet aan moet gaan om reacties uit te lokken. Dat betekent vaak je fans vragen stellen. Zorg ervoor dat deze vragen makkelijk te beantwoorden zijn. En sla niet door: niet bij élke post móét een vraag.
Voorbeeld: Wat zou je zelf antwoorden op: “Wat vind jij het leukst aan nagellak?”

7. Gebruik minstens 4 ogen
Social media zijn al lang niet meer de speeltuin van een stagiair. Wat je op Facebook plaatst, wordt binnen de kortste keren gezien door duizenden mensen. Elke spelfout is gewoonweg gênant en kan eenvoudig voorkomen worden, evenals inhoudelijke onjuistheden. Laat je posts dus simpelweg altijd even tegenlezen door een relevante collega.

Tot slot: vergeet niet periodiek te reflecteren op je eigen content. Elk merk, elke Facebookpagina en elke fanbase is anders. Gebruik de Facebookstatistieken om de resultaten te analyseren. Pas dan kom je erachter wat echt werkt voor jouw fans.

Deel deze post

Klinkt dit toch nog iets te ingewikkeld?
Neem contact met ons op, dan helpen we je graag verder.