Moet mijn merk naast Facebook nu ook op Instagram?

Moet mijn merk ook op Instagram?


Social media inspanningen moeten resultaat opleveren. Welke resultaten levert Instagram jouw business op? We vergelijken Facebook en Instagram op de drie belangrijke resultaatgebieden binnen social media marketing: bereik, engagement en traffic.

1. Facebook versus Instagram: bereik
Facebooko ergo sum: ik zit op Facebook, dus ik ben. Iedereen heeft tegenwoordig Facebook, van je oma tot je pasgeboren nichtje. Dat betekent dat Facebook het grootste potentiële bereik heeft van alle social kanalen. Is jouw product of dienst interessant voor een breed publiek en wil je dit bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen? Dan kan je goed vooruit met Facebook.

Facts:

Facebook heeft 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland en groeit vooral nog onder de 50+’ers.
Instagram heeft in Nederland daarentegen ‘slechts’ ongeveer 1 miljoen dagelijkse gebruikers. Dit kanaal is vooral populair onder de 15 – 39 jarigen.
Doordat ook de oudere generatie Facebook heeft ontdekt, kampt dit kanaal met het “daddy on the dancefloor”-syndroom. Je vader die bij het ontbijt vraagt wie die jongen of dat meisje op je foto van gisteravond is (uhhh ….) of een tijdlijnbericht van je oma die vraagt hoe het gaat met je job-hunt (hallo, mijn collega’s zien dit ook!): het wordt jongeren en 20 tot 39-jarigen een beetje te heet onder de voeten. Zodoende worden ze massaal passief op Facebook en uiten ze zich liever op andere kanalen, zoals Instagram.

Tot april 2016 was het grote voordeel van Instagram dat je content elke volger bereikte. Instagram had namelijk nog geen algoritme zoals Facebook. Tegenwoordig is dat anders en alhoewel de effecten tot nu toe nog mee lijken te vallen in vergelijking met Facebook, kunnen we er vanuit gaan dat ook op Instagram het organische bereik komende jaren zal verminderen.

Om het bereik te vergoten ontkom je niet aan advertising. Nu niet op Facebook en op termijn ook niet op Instagram. Echter, voor je Facebookpagina heb je op dit moment nog meer en geavanceerdere opties op het gebied van formats, targeting en optimalisatie. Vermoedelijk zullen deze opties ook geïntroduceerd worden bij Instagram naargelang het algoritme een grotere impact krijgt op het bereik.

2. Facebook versus Instagram: engagement
Stel jezelf één vraag om je doelgroep op Instagram bij je merk te kunnen betrekken: heb ik voldoende écht mooie beelden beschikbaar? Instagram is een visueel kanaal, waarbij jouw merk concurreert met jaloersmakende vakantiekiekjes van vrienden, de nodige #foodporn (dat is echt een term) en interieurfoto’s. De begeleidende tekst is secundair. Met packshots alleen betrek je je beoogde doelgroep niet bij je merkverhaal en ook een handjevol receptbeelden is op de lange termijn helaas niet houdbaar. Keer op keer moet je content likeable zijn om je business op Instagram te branden. Op Facebook is de esthetische component van je content net wat minder belangrijk en mag je content ook simpelweg informatief zijn of bedoeld als entertainment.

Aangezien Instagram met name draait om de likeability van je visuele content, worden reacties minder snel gegeven. Op Facebook zien we dat de dialoog wel plaatsvindt, dus daar zal je meer kwalitatieve insights van je doelgroep verkrijgen. Hartjes worden op Instagram daarentegen wel makkelijker uitgedeeld dan likes op Facebook. Dit komt doordat jouw activiteit op Instagram niet direct “in your face” is bij je vrienden. Stiekem die lekkere foto liken? Dat kan best op Instagram. Op Facebook kan je daarentegen direct commentaar van je vader of je oma verwachten.

3. Facebook versus Instagram: traffic
Social media kan je goed gebruiken om traffic te genereren naar je website, bijvoorbeeld als je een webshop bezit of een nieuwspagina. Op Facebook kan je URLs opnemen in je tekst of het format “linkpost” gebruiken om traffic te stimuleren. Op Instagram werkt het net iets anders: daar is een URL in je tekst niet eens clickable. Zodoende zie je op Instagram vaak “link in bio” of #linkinbio voorbij komen, aangezien de biografie de enige plek is waar je wel een klikbare URL kwijt kan. Dat betekent echter dat je je doelgroep eerst naar je profiel stuurt, alvorens ze kunnen converteren. Je kan je voorstellen dat je met deze extra clicks eenvoudig potentiële bezoekers kwijtraakt. Maar er is een lichtpuntje: bij advertenties is het op Instagram wél mogelijk om een clickbutton op te nemen.

Conclusie

Ondanks dat Instagram is overgenomen door Facebook en dit reflecteert in de introductie van advertenties en zelfs een eigen algoritme, blijven het verschillende social kanalen. Op Instagram inspireer je een jonge doelgroep met kwaliteit, mooie beelden en likeable content. Op Facebook bereik je een kwantitatieve, wat oudere doelgroep, verkrijg je meer insights en genereer je traffic.

Facebook is het meest volwassen marketingplatform van de twee kanalen. Het ontbreken van statistieken bij Instagram is hiervoor het meest tekenend, hetgeen vanuit social media marketing perspectief nu nog echt een gemis is. Instagram zal aankomende jaren echter alleen maar blijven groeien en moederbedrijf Facebook kennende de nodige aanpassingen doorvoeren. En we hopen als eerste op de introductie van clickbare URLs.

Deel deze post

Benieuwd naar alle mogelijkheden voor Instagram?
Neem contact met ons op voor meer informatie.

Leave a Comment